Sidor

torsdag 10 september 2009

Goda smaker av hösten

Så har även vi syltat denna vackra höst.
Krusbärsmarmelad och rödvinbärsylt går alltid åt här hemma.

Jag har ett recept på en marmelad som jag bara älskar.
Fann den för några år sedan. Kommer inte ihåg vart?
Den är gjord på gröna krusbär och en vaniljstång. Men maken gör den
på gula krusbär. Jättegott det med.
Mums!
Jag får besök en väninna strax.
Tänkte bjuda henne på lite rostat bröd med marmelad.
Rödvinbärsylten är så god så den passar också till det rostade brödet.

Dessa små söta glasburkar fyndade jag i helgen för en billig peng.
Tyckte de passade perfekt till marmeladen och sylten.

Krusbärsmarmelad med vanilj;1 liter snoppade gröna (jag tog gula) krusbär
1 dl vatten
7 dl syltsocker
1 vaniljstång

Koka vatten och bär utan lock i 5-10 min. Tillsätt socker under omrörning,
och vaniljstången. Låt koka ytterligare en kvart. Lyft kastrullen från spisen.
Låt stå ca 10 min så att skummet flyter upp till ytan. Lyft ur vaniljstången och skumma av.
Låt stå ca 10 min till, så att marmeladen svalnar.
Rör om då och då. Häll upp på väl rengjorda, gärna upphettade burkar.


Rödvinbärsylt;1 liter vinbär
½ dl vatten
5 dl socker
½ msk pektin

Rensa och skölj bären. Koka samman bär, socker och vatten.
Låt sjuda i 10 min. Tillsätt pektin utrört i lite vatten. Låt koka upp.
Skumma och slå på rengjorda burkar.
Tack alla rara för era kommentarer om kaffeservicen till min flicka!
Jag blir verkligen glad! :)
Hoppas Ni mår bra i höstvädret och att
ni inte fått något besök utav svininfluensan!??
Nu är hösten här…

Kram

25 kommentarer:

♥ Affi ♥ sa...

Åh vad bra med lite smarriga recept. Jag har både vinbär och krusbär i frysen - nu vet jag vad jag ska göra av dem!
Kram

femtiovitakvadrat sa...

Åh vad mysigt det såg ut!!! Och blev verkligen sugen på att prova krusbärsmarmeladen! Lät supergott och jag är svag för krusbär...
Ha det bra!

Hälsningar Patricia

Marita sa...

Hej! Tack för goda recept! Vad fint du har gjort, skulle absolut vilja vara väninnan som skulle få mumsa på läckerheterna!
Kram, Marita

Hanna sa...

Mysiga bilder.
Hanna

rustik charm sa...

Å så gott med marmelad, å rostat mumsigt:) fina bilder du visar.
Ha en trevlig helg.
Kram Kristina

hemma hos lilla mej sa...

Mysiga bilder.Helt underbara.....Ha en mysig fredag kramizar ~~~~~RITA~~~~.

Lissboden sa...

Goda recept i supersöta burkar!
Jag tycker att din tallrikshylla är så underbart fin och tallrikarna är helt fantastiskt fina.
Ha en fin helg!
Kram/Maria

Änglarnas hus sa...

mums lät som ett toppen recept!
ser på din toppbild att du också e lite svag för den blå färgen..fin tallrikshylla!!

Kram Sanne!

lovefriidrott sa...

Hej

men vilken underbart fin blogg jag hittade:)
marmelad tipset måste jag prova. Fina bilder!!
Jag länkar gärna om det går bra
Kram Sari

Marita sa...

Hej! Tack för att du tittat in till mig och lämnat trevliga avtryck!
Jaaaa, den är så bra som man har hört - Kitchen Aid:en! Den är helt suverän och det känns så lyxigt och roligt att använda den! Så önska dig en av maken...
kram, Marita

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

go kväll!☺
Goa du..tackar sååå för din hälsning om filten!!!

Vilket ljuuuvligt inlägg!! såå fina bilder!!
De ser såå mskiga ut sylterna!!!Mumsigt..o såå söta glasburkar med!!

~Trevlig Helg ♥ Mamma Millan~

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad du är flitig..så fint alltså, och vilka fina burkar !!
Inte illa att bli bjuden på allt det där smaskiga !!
Ha nu en toppen helg
Kraam Anette

Åsa sa...

Vad gott det ser ut med marmeladen. Och tack för att du delar med dej av receptet. Själv har jag röda krusbär.

Vad du kan göra med vindruvorna.....det enda jag hört är eget vin. Fast jag vet inte hur man gör.

Kram Åsa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag skulle gärna fika hos dig, rostat bröd och marmelad det är mums! Så fint du har i hyllorna, och ursöta burkar till marmeladen. Den prickiga lilla servisen här under var också jättegullig. Ha en bra lördag
Kramar
AnnaMaria

promenader på landet sa...

Åh vad mycket gott du visar och vilken fin blogg! Kram Maria

Fröken Tindra sa...

Vad fint du dukat upp för väninnan! Sylten och marmeladen ser så himla goda ut. Tack för att du delar med dig av recepten.
Kram!

LillaFlisan sa...

Vilka otroligt vackra bilder!!!

Sitter här och blir så sugen på en liten toast med krusbärsmarmelad och då ska du veta att jag inte ens gillar marmelad, hahaha!

Ha det gott!

Kram

Änglarnas hus sa...

Tack! :)
Vi hade det jättebra i Köping.. O varmt välkommen som "följare" av min blogg..

Varma Kramen ifrån Sanne!!

rustik charm sa...

Svar: Man tackar för inbjudan, en vacker dag står jag där och vill ha lite fika:)
Ha en bra söndag.
Stor kram Kristina

Hanne sa...

Så fin blogg du har! Det serviset du har kjøpt var nydelig. Takk for link! Syltetøyoppskriftene skal jeg ta vare på. Takk for dem:)

Hanne

Katta sa...

Så fint du har det där på hyllorna. Låter jättegott med den marmeladen kanske ska se om min svärmor har några krusbär till övers.Du undrade om hortensior är svåra att sköta, jag tycker de är svåra inomhus att sköta men på balkong sommartid är de enklast tänkbara och då blir de så kraftiga att man kan ta in dem som snittblommor på hösten. Kram Katta

Lönnergårds Anna sa...

Tack för så gulliga ord. Det värmer. Tror jag ska titta in till dej på fika, ser så gott ut :-)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Den krusbärsmarmeladen skulle jag gärna smaka! Det ser så gott ut, och jag skulle gärna ta en stor kopp te och en rostad macka med din marmelad!
Mums!
Kram
Marie

Unknown sa...

Men vilket charmigt inlägg, helt i min smak, det verkar ju så gott och jätte söta och ljuva bilder! Tack för det. Kram Petra

Inspiration i vitt sa...

Vad huslig och pysslig du är, mmmm så gott din vän fick när hon kom och du vilka fina säckar du har i din fina hylla, har du sytt dom själv.
Kram på dig/Ingela.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...