Sidor

tisdag 30 juni 2009

En gammal dörr. Och fönster förslag, någon?

För ett tag sedan fick jag en gåva utav en granne,
en vacker nött gammal dörr.
En kompis till honom skulle slänga dörren.
De höll på att renovera efter en brand i deras hus.
Huset är byggt på slutet utav 1700-talet.
Och dörren har visst hängt med enda från början.
Men nu skulle de flesta dörrar bytas ut.
Och en utav dem föll rakt in i min välkomnande famn, hihi!
Hur som haver, så visste min granne att jag var, sedan länge,
ute efter en gammal spegel dörr utan karm.
För att göras om till en säng ram.
Så här ser den ut!






Vi har inte börjat förvandlingen ännu...
Än så länge är det sommar med andra "uppdrag" att utföra. :)
Oj vad jag längtar tills vi har fixa till den.
Kan nästan se det färdiga resultatet framför mig.
Visst är den tjusig just som den är.
Det går att behålla den så.
Men min man håller inte med mig där.
Det är inte alla som kan se och förstå charmen i det slitna och nötta.
Så i sovrummet får jag lov till att kompromissa och får den hel vit.
Och kanske, kanske får nöta fram lite på kanterna...
Nej, tillbaka till sommarkvällens alla bestyr...
Ni som har en fin gammal dörr hemma,
skriv gärna och tala om vad ni använder eran dörr till!
Och vad kan jag göra utav de gamla fönstren som samma granne har
tagit rätt på åt mig?
Det är 4st små fyrkantiga fönster med spröjs i mitten.
Önskar er fortsatt fina sommar dagar..!
Kram

16 kommentarer:

Ett hus i vitt sa...

Åhh jättefin gammal dörr! Vi har också en gammal dörr som sängram och trivs toppen med det :-). Vad roligt med fönster också... Ja dom är ju fina i sig bara som prydnad tex på uteplatsen eller lutad mot en vägg. Eller varför inte sätta in det någonstans? Själv letar jag ett gammalt långsmalt fönster att sätta mellan hallen o matrummet :-). Tack snälla för din söta kommentar hos mig! Kram, Anette

Jes/Vita villa vila sa...

Hejsan,

Vilken fin blogg du har! Har inte varit här tidigare - men kommer gärna tillbaka :)

Glad sommar!

Jes

Jennyshemochharmoni sa...

Hej!

Vilken underbar gåva du fick :) Dörren var jättevacker! Jag använde min dörr till ett planteringsbord med bockar under. Där är jag jätteofta! Pysslar, donar och myser :) Ha det riktigt mysigt i sommarvärmen Åsa! Stor KRAM

Liten Bod sa...

Hej! Jättetack för din gulliga kommentar hos mig! Den värmde verkligen :) Man blir ju lite blind och tycker att alla andra gör saker så mycket bättre ibland... Älskar din blogg redan, så vi är nog lite lika kanske ;)Tallrikarna i hyllan är så vackra, är de gamla?
Jag stoppar in dig på bloggkoll bums! Mina föräldrar är från Ångermanland med omnejd båda två, så i augusti ska jag till Sundsvall då min kusin gifter sig. Lustigt nog sitter min chef och resten av min grupp också i Sundsvall. Dessutom bor en gammal kompis i Bergsjö, så det händer att jag ger mig av uppåt ibland :) Har du något tips på loppisar eller liknande tar jag tacksamt emot dem :) Kram, Tina

Anonym sa...

Hej Åsa!
Hittade till din mysiga blogg via Jes blogg!! Jättefin dörr du fått tag i, en sån vill jag me ha!!!!

Kram Åsa i Jönköping

Frida sa...

Hej Åsa!
Tack för din trevliga kommentar hos mig. Visst får du länka det går så bra så jag blir bara glad. Länkar gärna tillbaks till dig. Vilken fin dörr! Jag tycker också den är fin som den är. Synd att du inte lyckades övertala mannen.Du kan ju alltid bara ha den som prydnad lutad mot en väg och dekorera den med kortkedja och gamla kort. Det är enkelt och fint, det hade jag haft om jag hade haft plats till en gammal fin dörr.

Hoppas du får en trevlig helg!
Kram Frida

LOPPISLIV sa...

Hejsan Åsa! Tusen tack du rara för dina snälla ord om min blogg, jag blev så rörd och glad ska du veta, precis vad jag behövde. Var lite hängig och så lästa jag din kommentar och bara log och blev glad hela jag. Välkommen till bloggvärlden. Det är smått beroende kallande men väldigt roligt, man får så mycket inspiration och liksom en spark där bak till att få saker och ting gjorda hemma som annars bara gärna blir liggande. Och visst får du låna mina bilder, bara du skriver vems de är så är det helt ok. Jag blir bara smickrad :-) Nu ska jag kika lite till på din fina blogg. Ha en underbar helg. Vi höres. Kram Paula

LOPPISLIV sa...

bara jag igen, glömde ju alldeles bort....din dörr, sååå fin. Den blir säkert jättefin som säng gavel. Hihihi...log när jag läste att din make inte tyckte om den som den är...Jag har nämligen en gammal dörr ståendes i vårt vardagsrum som jag tycker är helt underbart sliten och skabbig medan maken här hemma tycker den är färdig för tippen :-) Kramis P

Min Skattkammare sa...

Hallå där!
Tack för påhälsningen på min blogg!
Det är klart att du får ta en kopia av pergolan och visa maken, det är bara kul!
Det där med dörren låter som ett spännande projekt! Det ska bli roligt att se resultatet sen.
Önskar dig en fin helg!
Kram Kicki

"M" sa...

Ny blogg va kul, en gammal spegeldörr kan man ju ha till en fin prydnad eller kanske ett bord....och två gamla symaskinsunderreden undertill....men en renoveringsomgång skadar ju inte....smaksak detdär.....du kan ju även lägga dörren på långsidan och använda den till sänggavel
...ha det gott....kram "M"

Millas hem sa...

Hej!

Kul att hitta hit!
Hittade dig genom en annan sida, fast så brukar det ju vara att man bara "ramlar" över fina nya bloggar!

Din dörr är helt ljuvlig, och hade det varit jag så hade jag satt igång "operation övertalning" i stället för att sätta igång med penseln! :)

Kram Camilla

Smått och gott hos Lina sa...

Hej! Tack för kommentaren i min blogg, och förlåt att jag inte svarat tidigare! Visst får du låna bilder av mig. Vill du ha någon annan bild som är mer tydlig eller räcker det med dom i bloggen?

Härlig gammal dörr!

Kram Lina

Lilla Blanka sa...

Hej!
Tack snälla för titten och dina gulliga ord hos mig!
Vad mysig blogg du har!
Gamla dörrar är underbara tycker jag. Jag gjorde en sänggavel till sonen av en halv dörr. Det blev fint faktiskt.
Gamla spröjsade fönster är jättevackra som dekoration eller som dörrar på skåp.
Kram
Mia

Mitt smultronställe sa...

Hej hej!!

Roligt att hitta till en ny blogg!!!
Fin gammal dörr du fått!!

Hoppas veckan blir bra, kram Camilla.

Ina sa...

Sarar på din fråga här om de saker jag tillverkar och målar. Ett kuddfodral som det på bilden i stl 50x50 kostar 450kr. Du kan som sagt få de precis som du vill med eget monogram, text eller några vackra ord som du gillar. Hör av dig så kan i säkert komma överens!
Kram Ina

Eva Agnes sa...

Men hej själv Åsa!
Tack för att du besökte mig och lämnade så fina avtryck.
Eftersom jag ofta själv sitter uppe mitt i natten och pillar med datorn förstod jag precis allt du skrev och vad du ville säga.
När jag nu tittar in hos dig blir jag glad av att du har fina inlägg. Men ledsen för att du skrev sist den 30 juni.
Kom igen nu. Bara författa och fota.
Kramar Eva Agnes

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...